Webinarier är sändningar som livestreamas på internet till en publik och är ofta utbildande i sitt budskap. En gång sågs de framförallt som ett verktyg för distansinlärning, men idag används webinarier mer och mer som ett kraftfullt marknadsföringsverktyg. I det här inlägget kommer vi hjälpa dig att lyckas med ditt nästa webinarie.

Även om målet med ett webinarie kan vara allt ifrån att öka kännedomen om varumärket till insamling av prospekts, produktmarknadsföring eller direktförsäljning så ligger styrkan hos webinarier i hur det skapar genuint engagemang och förtroende för er som organisation samt positionerar dig som en expert inom branschen. Att ha ett mål vid skapandet av ett webinarie är bra, men om planen är att enbart förklä en säljpitch som ett webinarie är det bara att lägga ner. Din publik kommer tröttna, lämna webinariet och antagligen aldrig komma tillbaka.

Låt oss gå igenom några grundregler som du alltid bör ha i åtanke när du ska skapa webinarier:

  • Ett webinarie bör försöka lösa ett problem hos dina tittare och förse dem med värdefull information. Var tydlig med att definiera värdet av just ditt webinarie.
  • Använd olika metoder för att nå ut med ditt meddelande – slides, video, bilder etc. Se till att ha kul och underhåll din publik! Det finns inte mycket värre än att titta på någon som inte själv har någon glädje i sin presentation.
  • Kom ihåg att öppna upp för konversation med din publik. Webinarier är ett väldigt bra sätt att skapa personliga relationer och interaktivitet är nyckeln till en aktiv publik.

Nu tar vi en titt på grovjobbet bakom att organisera ett webinarie som dina tittare kommer älska:

 

1. Förberedelser är A och O

Definiera mål

Börja med att lista ut syftet med webinariet. Lyfter du fram din produkt eller tjänst? Ska det bli en produktdemo? Vem är målgruppen? Kom ihåg att fokusera på att lösa ett problem för dina tittare och att förse dem med värdefull information. Definiera din ”call to action” – vad vill du att tittarna ska göra när de är klara med att titta? Slutligen, hur ska ni följa upp och mäta resultaten från webinariet?

Datum och tid

Det har visat sig att tisdag, onsdag och torsdag är de bästa dagarna att organisera webinarier på. Detta gäller även för massutskick via email, såsom nyhetsbrev, men det är en historia för en annan gång – tillbaka till webinarierna. Den perfekta tiden anses vara antingen på morgonen eller efter lunch, med andra ord runt 10.00 eller 13.30. Om publiken är utspridd över flera tidszoner är även detta något att ta i beaktning.

Titel

När du har listat ut vad webinariet ska handla om och du vet när det går av stapeln är det dags att välja en titel. Försök hitta något som faktiskt engagerar människor och är något man bryr sig om och skapar nyfikenhet. Lättare sagt än gjort, men försök.

Format

Det finns flera olika format för att skapa ett webinar. Några av de mest populära valen är:

En eller två experter – Båda fungerar, men vi skulle rekommendera två experter då det bidrar till ett mer naturligt flöde i konversationen.

Intervju – Ta in en expert och ställ frågor. Detta kan ibland uppmuntra till mer aktivitet från tittarna då även de vill ställa frågor till experten.

Q&A – Låt publiken ställa alla frågor, antingen via en inbyggd chatt-modul eller via sociala media och du och dina experter kan svara i realtid i webinariet.

Produktdemo – Om målet är att demonstrera en produkt, försök då anamma ett ”tutorial”-perspektiv.

Manus

När du gått igenom alla punkter ovan bör du ha koll på webinariets grundläggande byggstenar. Det är nu dags att börja arbeta på ditt manus. Punkta ner de olika saker du vill prata om, börja designa dina slides och ta fram de bilder eller video du kommer behöva. Håll dig borta från slides med bara text då dessa tenderar att tråka ut tittarna. Sist men inte minst, glöm inte bort branding.

 

2. Marknadsföring

Man kan tycka att det bör vara självklart, men du skulle bli överraskad om vi berättade hur många gånger marknadsföring av webinarier och andra event glöms bort. Det är viktigt att skapa någon form av buzz kring ditt webinarie för tittarna kommer inte hitta dit utan hjälp.

Email

Skicka ut ett massutskick till din mail-lista. Skicka det första mailet någongång mellan 2-4 veckor innan webinariet är schemalagt och följ sedan upp detta med påminnelser.

Sociala media

Glöm inte bort att använda dina andra kanaler, såsom Facebook, LinkedIn och Instagram och se till att du skriver flertalet inlägg som marknadsför ditt webinarie. När du gör detta, glöm inte att lägga till en länk till…

Registreringssidan

Skapa en landingssida med ett registreringsformulär (obligatoriskt!). Klockan som räknar ner tiden till webinariet är dock valfri. Inte bara kommer du veta på förhand vilken publik du kommer ha, du kommer även kunna följa upp webinariet tack vare insamlingen av prospekts.

 

3. Komponenterna

Typen av utrustning du kommer behöva för ditt webinarie beror på komplexiteten av webinariet, men de tekniska komponenterna kommer alltid bestå av tre huvuddelar:

Video-komponent

Ljud-komponent

Webinarie-plattform

Video

Hur många videokällor kommer du behöva? Ska du dela din datorskärm? Kommer du ha med en gäst över video? etc.

Det finns olika sätt att göra detta på, men vi skulle rekommendera en lösning som erbjuder dubbla strömmar, såsom Quickchannels produkter, där video och presentation visas i separata fönster vilket ger en mer dynamisk upplevelse. Andra alternativ skulle kunna vara helskärm för presentationen och bara ha en röst på presentatören eller en picture-in-picture-lösning.

Sound

Ljudet är antagligen den viktigaste komponenten av ett webinar och är det som kommer vara skillnaden mellan succé och misslyckande. I kombination med att se till att rummet du använder är tyst är det viktigt att lägga lite krut på mikrofonerna och se till att de är av högsta kvalitet.

Webinarie-plattform

Vår livestreaming och on-demand-lösning Quickchannel Broadcast låter dig sända live-events, webinarier och andra sändningar samt presentera materialet för on-demand tittning. Funktioner som chatt, kapitelindelning och möjligheten att lägga till talarnamn är inkluderat som standard i vår lösning Broadcast, en lösning som gör sig utmärkt som webinarie-plattform.

 

4.Förberedelser är A och O – del 2

Testa, testa, testa

Vi kan nog inte överdriva hur viktigt det är att ni testar alla delar av er webinarie-uppsättning innan ni går live. Se till att testa allt, och vi menar A-L-L-T: tekniken – video, audio, plattformen – test-ring de externa deltagare som ska vara med. Se även till att testa hastigheten och uppkopplingen till internet.

Genrep

Träna på vad du ska säga, i vilken ordning dina slides kommer och när dina gäster ska komma till tals eller när du ska ta in frågor från tittarna. Om du har hjälp med att byta slides, se till att öva in det bytet så allt flyter smidigt när dagen för webinariet väl kommer.

Håll koll på tiden

När du genrepar, se till att hålla ett öga på tiden och notera hur lång tid du spenderar på varje punkt. Var inte rädd för att kapa ner eller ta bort något helt och hållet om du misstänker att du kommer gå över tiden. Det är mer troligt att tittarna vill kunna ställa frågor än att höra dig mala på om ditt företag – se till att det finns tid till frågor.

På dagen

Kom in tidigt och testa allting en gång till. Vi kan nästan garantera att något som fungerade igår inte kommer fungera idag. Se också till att du stängt av mobiltelefoner och allt annat som kan skapa störande ljud. Slutligen, håll dig bara lugn – allting kommer bli jättebra!

 

5. Vi är live!

Introduktion

Som alltid när du håller en presentation eller talar vid ett event är det trevligt om du introducerar dig. Ta fem minuter och berätta vem du är, vilka dina gäster är och gå sedan in på att introducera själva webinariet. Förklara varför du håller webinariet och vad fokus är. Kom ihåg att de första fem minuterna är din chans att verkligen fånga tittarna.

Publiken

Glöm inte att webinariet är i första hand för publiken och se till att det finns tillräckligt med tid i slutet för frågor. Om det är möjligt, fråga gärna efter deras input lite varstans för att hålla uppe engagemanget. Var inte rädd för att uppmärksamma komplexa eller svåra frågor då de kan vara en bra ”ursäkt” för att ta upp kontakten med en potentiell kund efter avslutat webinarie.

Håll tiden

Ja, alla är där för att lyssna på dig, men de har också annat att göra. Respektera det och håll tiden.

 

När webinariet är över, sitt ner med ditt team och utvärdera utfallet – gick allt som planerat? Fick ni ut det ni förväntade er? Kan ni göra det igen? Vad kan ni göra annorlunda nästa gång? Det finns många frågor att gå igenom efter avslutat webinarie, men så länge du hade tydliga mål från början bör det inte vara alltför svårt att utvärdera utfallet.

Skicka ett uppföljningsmail till tittarna och tacka för deras delagande och försök att inkludera en ”call to action”.

Gör on-demand versionen av webinariet tillgänglig. Återigen, skapa en landningssida så du kan samla information om tittarna för prospektering.

Seså, ge dig ut och planera in några webinarier! Om du skulle ha några frågor angående webinarier eller online video, get in touch med en gång.