Hur kan man spela in och streama Teams möten och videokonferens-samtal på samma tillvägagångssätt? Vilka olika brancher hjälpte Quickchannel när Corona slog och hur använde sig Avonova av våra integrerade lösningar för att livestreama deras Corona-webinar? 

Även innan Covid-19 var marknadsvideor populära och en växande trend inom företag. Playkanaler med fullständig statistik och leadregistrering ökade samtidigt som webinarie hade gått från ett slagord till ett normalt leadgenereringsverktyg inom marknadsförings- och kommunikationsavdelningar.

Våra kunder och partners började använda sig av studios och AV installationer med professionella kameror och encoders för att spela in och streama webinarie och webbsändningar där några viktiga punkter var:

  • att det ska vara enkelt att schemalägga och starta ett webinar från deras auditorium, studios och/eller konferensrum
  • Möjlighet till företagsprofilering och vara lätt att designa egen spelare
  • Lead registrering med statistik

 

Webinar och marknadsvideo – en växande trend!

De senaste 18 månaderna har vi sett en växande trend i att använda sig mer och mer utav videokonferensrum och olika system för att skapa webinarie och marknadsvideor med hög kvalité.

Här har våra integrationer med Pexip, Cisco, Skype och andra lösningar varit mycket efterfrågade för att streaming- och inspelningsplattformen kan använda den befintliga videokonferensinfrastrukturen som kunderna har investerat i.  Detta innebär att varje virtuellt mötesrum eller videokonferensrum blir en potentiell marknadsföringsstudio för att streama, hålla webinarie och spela in videor.

Ett exempel på detta är Avonovas Corona-webinar där de använder sig av Cisco videokonferenslösningar på två olika kontor, har det virtuella mötet i Pexip-miljön och streamar och spelar in webinaret med Quickchannels plattform:

Nyfiken hur? Se webinaret här!

 

Vilka olika branscher har vi på Quickchannel hjälpt när Corona slog till?
När Corona slog till blev det en explosion i efterfrågan från organisationer som ville hitta lösningar för att kunna kommunicera med deras befintliga kunder och hitta nya leads och företagsmöjligheter. Alla organisationer som förut hade varit klassiska “ses personligen”, “skaka hand” och “signa avtal”-företag behövde nu helt plötsligt bli helt digitala.

 Några av de olika brancher Quickchannel hjälpt under Covid19 är:

  • Advokatbyråer – frukost- och lunchseminarier som blev webinarier
  • Utbildningsföretag – Alla utbildningar och kurser ändras från plats till online.
  • Gym kedjor – från gruppträning i gymmet till livestreamade gruppträningar hemma i vardagsrummet
  • Begravningsbyråer – begravningar sändes via livestreamad länk istället för på plats

Många organisationer fick snabbt hitta en lösning och många valde tyvärr bara första bästa lösningen de stötte på. Många frågor började då uppstå inom IT, säkerhet och ekonomiavdelningen:

  • Är denna lösningen säker och kan den integreras med vår Active Directory?
  • Levereras plattformen av en pålitlig partner eller är den bara köpt online?
  • Fungerar det med våra andra IT- och AV-lösningar vi har investerat i?

I och med dessa frågor upplever vi nu en mer utbildad marknad inom streaming och inspelning, vilket vi ser som extremt positivt. Organisationer vet vad de vill ha och vad de inte gillar och då är det lättare för oss att ge professionell hjälp och vägledning.

Slutsats
På Quickchannel tycker vi att varje organisation borde ha en videolösning för sin marknadsföring. Ett exempel på detta är vår egna Playkanal där vi publicerar och hanterar alla våra marknadsvideor. Andra behöver kanske en webinar-lösning där de enkelt kan starta och vara värd för ett webinar antingen från kontoret eller hemifrån med de tekniska lösningarna.

För kunder med komplexa videokonferensmiljöer med många olika verktyg ser vi en trend att använda sig av integrerade lösningar så som Synergy Sky, Pexip och Quickchannel som en “allt-i-ett-lösning“. Då kan man spela in och streama allt från ett Microsoft Teams-möte till ett videokonferens samtal på samma tillvägagångsätt.

Klicka på videon nedan för att ta reda på hur:

 

För marknadsavdelningar och webinarie har vi förstått att de tre viktigaste huvudpunkterna är:

  • Lätt att schemalägga och starta ett webinar – oavsett om det är ifrån hemmakontoret, en professionell studio eller kontorets konferensrum
  • Möjlighet till företagsprofilering och vara lätt att designa egen spelare
  • Lead registrering med statistik

 

Om du har några frågor eller behöver vägledning, tveka inte att kontakta oss på Quickchannel så att vi kan använda vår 20+ års erfarenhet för att hjälpa dig att fatta rätt beslut med video- och webinarlösningar för framtiden.