6 maj var min första dag som International Partner Manager på Quickchannel. Sedan dess har det varit en månad fylld av nya lärdomar, erfarenheter, möten med nya människor och jag har till och med hunnit med min första affärsresa! Efter att ha jobbat som affärskonsult i några år kände jag att det var dags för nya utmaningar. Jag hade inte hört talas om Quickchannel tidigare, men jag hittade rollen och den lät mycket intressant. När jag sedan fick höra om Quickchannels framtidsplaner var det ett lätt beslut att byta jobb.

Den första månaden

Den första månaden har flugit förbi, vilket är ett gott tecken. När jag klev in på kontoret i Gamla stan fick jag genast en välkomnande känsla och jag hade tid för en kaffe med kollegorna innan den intensiva on-boardingen påbörjades. Första veckan dedikerades till intag av information och produktträning och jag började också bilda mig en uppfattning om hur organisationen i stort fungerade. Utan tidigare erfarenhet av streaming/recording, eller från IT-branschen, var det mycket att ta in på en gång och många nya koncept att lära sig, såsom on-prem, hybrid eller cloud installation.

Jag fick också större insikt i de andra avdelningarnas arbete och vad de jobbar med.

Efter första veckan var det dags för min första affärsresa och vi åkte till UC Expo i London. På plats där hade vi flertalet intressanta möten och vi organiserade även ett event med en båttur och middag på Themsen tillsammans med vår teknikpartner Synergy SKY. För mig var detta en bra möjlighet att lära känna olika aktörer på marknaden och få en bättre förståelse i hur Quickchannel passar in i ekosystemet kring videokonferens/unified communications-sektorn.

Efter dessa två inledande veckorna har mina dagar varit fyllda av möten (online) och jag har varit i alla delar av världen; från Finland till Storbritannien, till Tyskland för att sedan fortsätta hela vägen bort till Australien och slutligen avsluta i Costa Rica. Eftersom  internationella affärer är något jag brinner tycker jag detta helt perfekt.

Det svåraste

Det svåraste hittills har varit att förstå komplexiteten av det hela: det har varit mycket ny information, nya termer och nya arbetssätt. Helt enkelt, mycket nytt för någon som aldrig tidigare arbetat inom IT förut.

Det bästa

Det bästa såhär långt har varit alla grymma kollegor som har varit väldigt hjälpsamma sedan dag ett. Jag har också gillat den internationella aspekten av rollen och företaget. All feedback vi fått kring produkt har varit otrolig positiv vilket ger ett självförtroende som hjälper en att gå ut och dela kunskap om Quickchannel.

Varför man ska jobba på Quickchannel

Jag tänker på främst två saker: det är ett grymt företag med en ännu bättre produkt. I alla kundmöten jag har varit med på har de varit mäkta imponerade av vad vi kan erbjuda. Sedan är Quickchannel också ett företag som erbjuder möjligheter; möjligheter att växa, att ta ansvar och att påverka företagets framtid. Hos Quickchannel är man mer än bara ett anställningsnummer, man är en person som får synas och höras och påverka utvecklingen.

Tack för att du läst om min första månad!

Martin.